Plaça Constitució, 1 07701 Maó · 971 36 98 00 · alcaldia@ajmao.org
           

Imatge
14/02/2020
Es tracta d’una reflexió de cinc joves artistes de l’illa sobre les relacions entre l’home i la natura, a través del vídeo, la instal·lació, l'escultura i la música.
 

Inauguració de l’exposició “Natura: Petjada i Vincle”

. Aquest divendres, 14 de febrer, s’inaugura l’exposició “Natura: Petjada i Vincle”, a partir de les 19.00 hores, a Ca n’Oliver. Carles Jiménez és el comissari de la mostra, que compta amb el suport —entre d’altres— de l’Institut Menorquí d’Estudis. Es podrà visitar fins al 12 d’abril.

La mostra presenta una reflexió de cinc joves artistes menorquins (Carme Gomila/Francesc Llompart, Marina E. G., Marina Lozano, Macià Florit) sobre les relacions entre l’home i la natura, a través del vídeo, la instal·lació, l'escultura i la música.

Aquesta iniciativa, que organitza l’Ajuntament de Maó, vol posar de manifest la dualitat home-natura que ha regit la nostra societat, així com les seves conseqüències. La més destacada és l'anomenada petjada ecològica, un indicador que mesura la superfície de sòl productiu que és necessària per mantenir una població.

Obres

Macià Florit Campins (Ciutadella, 1990) és l’autor de l’obra Cala Turqueta SA.

Aquesta peça audiovisual proposa un exercici de reflexió, crítica i memòria entorn de la possibilitat històrica d’urbanitzar una platja: Cala en Turqueta. La seva bellesa natural intacta és exclusivament la conseqüència de la lluita ecologista dels anys setanta i vuitanta per part de la societat illenca. Una veu —que llegeix els documents d’aprovació del pla urbanístic per part del Ministeri d’Informació i Turisme del govern franquista— plana sobre el paisatge actual, tot advertint que la pressió per especular amb el territori continua vigent.

Marina E. G. (Ciutadella, 1991) exposa Transmutacions.

La instal·lació reflexiona al voltant del concepte de dualitat, el qual, almenys en la cultura occidental, afecta la construcció identitària i social de les persones, així com la nostra relació amb la naturalesa. Conceptes com natura-cultura, poble-ciutat, orgànic-artificial i cos-ment planen sobre el transitar del públic per l'espai creat i en la interacció dels cossos amb la matèria orgànica.

Marina Lozano Triay (es Mercadal, 1994) és l’autora de l’obra Reflexos i construccions d’identitat.

Es tracta d’una instal·lació acompanyada amb un vídeo. Una combinació de ferro, fusta i escorces que pretén establir un diàleg entre peça i espai, crear una relació emocional a partir d'una experiència física, el seu recorregut. Hi cohabiten el ferro i la fusta, expressió màxima de la indústria i del material treballat per l'home, i es combina, així, el construït, el manufacturat, amb el que ens regala la natura.

Per últim, Carme Gomila (Maó, 1987) i Francesc Llompart (Maó, 1987) són els autors de la instal·lació Macar.

Per la seva duresa, sembla que un macar és un espai difícilment manipulable, lliure d'especulacions. Però, quin és el límit de la distorsió que l'humà pot exercir sobre la natura? El material enregistrat al Macar Gran (Menorca) és una manipulació que qüestiona el rastre de l'humà a la natura, activant tots els sentits; és màgia distòpica.



Imatge